nl
nl

Interim Manager Strategie Finance & Control – Woerden

Interim Manager Strategie

Finance & Control

Een van onze opdrachtgevers, gemeente Woerden, heeft DutchDare International gevraagd de selectie te doen van een Interim Manager Strategie F&C. Deze opdracht vraagt een inzet van 32-36 uur per week en heeft een looptijd van minimaal 6 maanden.

  • Nederland - Utrecht
  • Overheidsinstellingen - Gemeenten
  • 36 uur per week
  • Vacature-ID:1769

Organisatie

Werken voor de gemeenten Woerden en Oudewater betekent werken aan ambities in een dynamische organisatie met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ruim 500 talentvolle professionals werken voor twee gemeentebesturen die samen 60.000 inwoners vertegenwoordigen. Je bent werkzaam in een politiek bestuurlijke omgeving en centraal in het Groene Hart. De organisatie kent een informele werksfeer en heeft oog voor medewerkers met talent. Ze stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid en bieden flexibiliteit in werkzaamheden en interessante interne projecten aan in verband met het vertrek van de huidige manager. De gemeenten Woerden en Oudewater bieden ruimte aan iedereen en staan voor hun inwoners. Vanuit één ambtelijke organisatie staan zij voor hun inwoners en bedrijven. Het team Strategie Financiën en Control is het financiële hart van deze organisatie. Samen met financiële medewerkers, (P&C)-beleidsmedewerkers controllers zorg je ervoor dat de financiën op orde zijn. Het team is verantwoordelijk voor alles rond de P&C cyclus van de 2 gemeenten. Daarnaast is het team deels verantwoordelijk voor concernbrede kaders op het gebied van inkoop; strategie; de rechtmatigheid en het schakelen met de accountant en CISO. Alle medewerkers zijn professionals en het is jouw taak hen te faciliteren in hun werk en ontwikkeling. Je komt terecht in een warm en informeel team. De basis staat er. Afgelopen jaar is een organisatieontwikkeling in gang gezet naar aanleiding van een aantal onvolkomenheden in de organisatie. Dit heeft ook geleid tot een beoogde verandering in de financiële functie met als doel de gemeentebrede financiële functie te versterken. Een goede inbedding van het 3 lijnen model is daar onderdeel van. De inbedding betekent (onder meer) dat de functie van onafhankelijke concerncontroller direct onder de gemeentesecretaris zal worden geplaatst. De tweede en de derde lijn worden daarmee onafhankelijk van elkaar gepositioneerd. Op dit onderdeel fungeert de tijdelijk teammanager als kwartiermaker. De structuurkeuze is gemaakt en de praktische beweging moet nu ingang worden gezet.

Functie

Onderdeel van de opdracht is naast het zijn van teammanager, het in gang zetten van deze organisatieverandering en in te bedden samen met de collega’s. Een uitgewerkt advies over hoe de eerste en tweede lijn kunnen worden versterkt is daar expliciet onderdeel van.

  • Kaders en spelregels van samenwerking binnen het 3 lijnen model.
  • Actualisatie van het financieel beleid en verdere inbedding van de visie in een toekomstbestendige financiële functie.
  • Organisatie en processen, waaronder de inbedding van het 3 lijnen model en procesmanagement.
  • Besturing en beheersing, waaronder de interne beheersmaatregelen en instrumentarium ten behoeve van sturing, beheersing, toezicht en verantwoording.
  • Informatievoorziening en systemen, ter ondersteuning van de gemeentebrede P&C-cyclus.
  • Mensen en cultuur, waaronder de verdere professionalisering van de medewerkers en de budgethouders.
  • Je bent aanvoerder van het team. Je coördineert, spart, geeft ruimte en behoudt het overzicht. Op deze manier leid je het team naar resultaten.
  • Je bent de sparringpartner voor de colleges van beide gemeenten op het gebied van financiën. Je vertaalt de bestuurlijke keuzes op dit gebied binnen de organisatie, samen met het team.
  • Je bent eindverantwoordelijk voor de P&C-cyclus van de 2 gemeenten.

Functie-eisen

  • Je bent zichtbaar en benaderbaar en neemt deel aan verschillende belangrijke overleggen, zoals managementoverleggen en overleggen met de portefeuillehouders.
  • Je gaat het team doorontwikkelen. Denk aan rollen zoals businesscontrol, inkoop, strategie, subsidies en rechtmatigheid.
  • Implementatie van de organisatiewijziging waaronder het afzonderlijk plaatsen van control onder de Gemeentesecretaris. Andere projecten zowel coördinerend als uitvoerend oppakken. Denk aan verdere implementatie processen rondom risicomanagement, rechtmatigheid en contractmanagement.
  • Het verder opstellen en inrichten van processen voor planning en control en het team Financiën en Control.
  • Belangrijk is goed contact met de directeur Bedrijfsvoering (gedelegeerd opdrachtgever) en de Gemeentesecretaris, alsook het contact met de portefeuillehouders Financiën en de leden van de auditcommissie van de gemeenteraad.
  • Je legt rechtstreeks verantwoording af aan de directeur Bedrijfsvoering en de Gemeentesecretaris en werkt nauw samen met het MT-bedrijfsvoering de medewerkers in de financiële keten en met de concern controller.
  • Je coördineert de deelprojecten en rapporteert over de voortgang van de programmadoelstellingen.
  • Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met de inhoud en bedrijfsvoering van de financiële keten, financieel beleid en de planning & control cyclus.
  • Je wacht niet af, bent proactief en een stevige regisseur en adviseur. Je spreekt aan, neemt eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
  • De manager zal een belangrijke rol spelen in het brede ontwikkeltraject waarmee we de cultuur (houding, gedrag en samenwerken) binnen de afdeling financiën willen professionaliseren en veraangenamen alsook de samenwerking met de organisatieonderdelen en concern control.
Jij hebt/bent:
  • Minimaal een afgeronde opleiding op hbo-niveau met als studierichting bedrijfseconomie, bestuurskunde of bedrijfswetenschappen.
  • Aantoonbare werkervaring, minimaal 3 jaar, als manager binnen de financiële keten binnen de overheid in de afgelopen 8 jaar.
  • Beschikbaar voor tenminste 32 uur per week.
  • Bereidheid om werkzaamheden op locatie uit te voeren.
De wensen:
  • Aantoonbare kennis van de gemeentelijke financiële processen en BBV.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als teammanager met een ontwikkelopdracht op het gebied van versterken financiële functie.
  • Aantoonbare werkervaring in ontwikkelen, doorontwikkelen en implementeren van financieel beleid en planning & control instrumentarium.
  • Aantoonbare verandercompetenties en ervaring in verandermanagement.
Vereisten / knock-outcriteria: 1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau.
2. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel.
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als manager financiën bij een gemeente.
4. Uiterlijk beschikbaar per 1 december 2024. Gunningscriteria:

5. Aantoonbare werkervaring in ontwikkelen, doorontwikkelen en implementeren van financieel beleid en planning & control instrumentarium.
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met verander trajecten vanuit een management rol. Geef in jouw CV en motivatie specifiek aan hoe jij aan bovenstaande voorwaarden voldoet.

Aanbod

Inlichtingen

Denk jij aan de functie-eisen te voldoen, laat het ons weten. Stuur zo snel mogelijk jouw -op deze vacature/opdracht toegespitst- CV (in Word), veilig via onze website. Geef in het cv duidelijk aan hoe jij aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Wat staat er in je CV?
Uiteraard omvat het CV jouw levensloop qua werk en ervaring. Denk eraan in jouw CV zoveel mogelijk woorden uit de taakomschrijving terug te laten komen. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij de lezer.
Na ontvangst van jouw gegevens, krijg je een bevestiging per e-mail. In de bijlage vind je een document, waarin beschreven staat hoe wij graag samenwerken.

Ben je zelf niet beschikbaar, maar ken je iemand die dat wel is en die volgens jou past op het functie profiel, wil je de opdracht dan doorsturen of contact met ons opnemen? Bij voorbaat bedankt!

Heb je behoefte aan meer informatie, bel dan met ons Recruitment team, +31 85 833 2040.  

Sollicitatie

DutchDare International vindt privacy en cyber security erg belangrijk. Lees dan ook eerst ons Privacy Statement. Met het inschrijven en/of reageren op een opdracht of vacature ga je expliciet akkoord met de verwerking van je persoonsgegevens door ons.

 

Alle overige opdrachten staan hier

Ben jij de ideale professional voor deze vacature/opdracht en voldoe je aan de functie- eisen? Reageer direct en wellicht zitten wij binnenkort met elkaar aan tafel om het interview met de opdrachtgever voor te bereiden.