Introductie
Een van onze opdrachtgevers, gemeente Enschede, heeft DutchDare International gevraagd de selectie te doen van een Interim afdelingshoofd Financiële Administratie. Deze opdracht start medio Maart, vergt een inzet van gemiddeld 36 uur per week en heeft een looptijd van 3 maanden. Er geldt een optie op verlenging.
Organisatie
Interim-afdelingshoofd Financiële Administratie:
De gemeente Enschede heeft een visie op control opgesteld. Op basis van deze visie is er een verbeterprogramma opgesteld, om te komen tot een verdere professionalisering en toekomst vaste invulling van de planning & controlfunctie.
Deze visie heeft effect op het faciliteren van hun gemeentelijke taken en primaire processen en daardoor op hun sturing en verantwoording. Als gevolg daarvan zullen de financiële en bedrijfsvoeringprocessen veranderen. Criteria in het verbeterprogramma voor de financiële en bedrijfsvoering processen zijn het verder uniformeren, vereenvoudigen en digitaliseren. Hiervoor lopen inmiddels ook de nodige projecten. Voor de Afdeling Financiële Administratie (FA) zal dit o.a. betekenen van uitvoerend en gegevensverwerking naar meer digitalisering en een andere inrichting van de processen. Dit met een versterkte rol in de analyse, informatievoorziening reporting en technische advisering en bijpassende bemensing op deze aangepaste taken. Ook zal er een nieuwe financiële applicatie worden aanbesteed en geïmplementeerd.
Als overkoepelend shared service center op het gebied van de P&C-taken van de gemeente, heeft het cluster Finance & Control (F&C) ook een adviserende, faciliterende en project-(bege)leidende rol in deze veranderingen.
Het cluster F&C bestaat uit bijna 50 fte, verdeeld over twee afdelingen: Planning & Control DFB en Financiële Administratie.
De afdeling FA verzorgt de financieel-administratieve ondersteuning, informatievoorziening en werkzaamheden voor debiteuren en crediteuren, het gemeentelijke betalingsverkeer en diverse grootboekwerkzaamheden, zowel overkoepelend voor de gehele gemeente als voor het domein DFB. Voor de afdeling Financiële Administratie zoeken we voor de gemeente Enschede een interim-afdelingshoofd.
De afdeling Planning & Control DFB verzorgt overkoepelend voor de gemeente de technische projectleiding, advisering en ondersteuning voor de integrale planning & controlcyclus en de digitalisering & informatievoorziening voor de overkoepelende P&C-functie. Daarnaast verzorgt het binnen het domein DFB de projectleiding voor de integrale planning & controlcyclus en de advisering en ondersteuning op het gebied van planning & control en de advisering op het gebied van kwaliteit.
Het cluster F&C verzorgt ook de P&C-advisering en -ondersteuning en financiële administratie voor de gemeente Losser.
Functie
Hoofdtaken:
- Je geeft integraal leiding aan 25 p&c-medewerkers van de afdeling FA, van MBO- tot en met HBO-niveau.
- Je begeleidt en coacht de individuele medewerkers en de afdeling in de ontwikkeling van uitvoerend en gegevensverwerking naar meer digitalisering en een andere inrichting van de processen. Dit met een versterkte rol in de analyse, informatievoorziening, reporting en technische advisering. Hierbij geef je leiding door ruimte te geven voor eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Dit binnen de nieuwe koers en kaders, die je zelf verder mede vormt geeft en actief uitdraagt. Vanuit je inhoudelijk kennis, spar je hierbij ook op de inhoud.
- In het kader van de doorontwikkeling van de p&c-functie, wordt (mede) door jou onderzocht of en hoe deze functie kan worden uitgebreid met een nog meer inhoudelijke rol. Het gaat hierbij dan met name om het beheer en (her)inrichting grootboek en het opstellen en bewaken van de centrale kaders voor financiële verslaglegging en informatievoorziening.
- Het cluster F&C is een shared service center op het gebied van P&C. Als afdelingshoofd borg en stuur je op betrouwbare en kwalitatieve verwerking van de aangeleverde data voor de verslaglegging en informatievoorziening. Hierbij creëer je in afstemming waar mogelijk extra meerwaarde door vereenvoudiging, uniformering en digitalisering.
- Op basis van de visie op control zal er een doorontwikkeling plaatsvinden van de P&C-taken. Een van de grotere is hierbij de modernisering van het bedrijfsvoeringapplicatielandschap. Door ingehuurd programmamanagement zal hiervoor een traject van aanbesteding (2025) en implementatie (2025 en 2026) lopen. Daarnaast worden ook via innovaties en experimenten nieuwe wegen gemaakt en bewandeld. Jij begeleidt de medewerkers en de afdeling hierbij op inspirerende wijze door ze te faciliteren en hierop te coachen.
- De organisatie van de taken en de onderlinge samenwerking tussen de medewerkers binnen de afdeling, het cluster en met de collega’s binnen de organisatie wordt de komende periode verder uitgebouwd en verstevigd. Jij plant en organiseert dit op een doelmatige wijze. Dit stem je af en communiceer je met jouw medewerkers en collega’s.
- In het kader van de doorontwikkeling van de p&c-functie, wordt (mede) door jou onderzocht of en hoe de functie van administrateur in combinatie met deze functie van afdelingshoofd vorm kan krijgen.
- De (inhoudelijke) ontwikkeling van de medewerkers, de afdeling en het cluster vraagt nadrukkelijk strategisch personeelsmanagement en meerjarenplanning. Jij levert hieraan een actieve bijdrage en jij geeft dit de komende periode een extra impuls.
Functie-eisen
- HBO+/WO- werk- en denkniveau, richting bedrijfseconomie, financiële administratie, planning & control.
- Aantoonbare meerjarige ervaring met leidinggeven en de begeleiding van (P&C-) veranderingsprocessen en de uniformering, vereenvoudiging en digitalisering hiervan.
- Aantoonbare kennis van of affiniteit met gemeentelijke financiën en van verslaglegging en verantwoordingsinformatie.
- Aantoonbare meerjarige ervaring met strategisch personeelsmanagent en de begeleiding van medewerkers en groepen hierin.
Competenties:
- Je hebt een positief kritisch instelling met een waarderende houding voor experimenten en innovaties.
- Je bent communicatief, omgevingssensitief, verbindend en coachend en kunt goed plannen en organiseren.
Geef in jouw CV en motivatie specifiek aan hoe jij aan bovenstaande voorwaarden voldoet.
Inlichtingen
Denk jij aan de functie-eisen te voldoen, laat het ons weten. Stuur zo snel mogelijk jouw -op deze vacature/opdracht toegespitst- CV (in Word), uiteraard met motivatie, en twee relevante referenties veilig via onze website. Geef in het cv duidelijk aan hoe jij aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Wat staat er in je CV?
Uiteraard omvat het CV jouw levensloop qua werk en ervaring. Denk eraan in jouw CV zoveel mogelijk woorden uit de taakomschrijving terug te laten komen. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij de lezer.
Na ontvangst van jouw gegevens, krijg je een bevestiging per e-mail. In de bijlage vind je een document, waarin beschreven staat hoe wij graag samenwerken.
Wat verwachten wij in je motivatie?
Ten eerste natuurlijk de reden waarom jij deze opdracht graag vervult. Dat kan te maken hebben met de klant, de uitdaging, de materie…. Ten tweede verwoord je daarin waarom juist jij de juiste kandidaat bent voor deze opdracht of baan. Kortom: wat maakt jou nu zo passend? Dat zijn enerzijds je skills en anderzijds je competenties en ervaring in soortgelijke situaties. Gebruik ook hier de termen die de opdrachtgever in de functieomschrijving en vereisten heeft gegeven.
Ben je zelf niet beschikbaar, maar ken je iemand die dat wel is en die volgens jou past op het functie profiel, wil je de opdracht dan doorsturen of contact met ons opnemen? Bij voorbaat bedankt!
Heb je behoefte aan meer informatie, bel dan met ons Recruitment team, +31 85 833 2040.
Sollicitatie
DutchDare International vindt privacy en cyber security erg belangrijk. Lees dan ook eerst ons Privacy Statement. Met het inschrijven en/of reageren op een opdracht of vacature ga je expliciet akkoord met de verwerking van je persoonsgegevens door ons.
Alle overige opdrachten staan hier